2019. nov 23.

Mi az igazság a csepregi busz ügyében? -Öntsünk tiszta vizet a pohárba (2.rész)

írta: vasivasmacska
Mi az igazság a csepregi busz ügyében? -Öntsünk tiszta vizet a pohárba (2.rész)

Sorozatunk második részében az úgynevezett csepregi busz ügyét tesszük helyre. Mielőtt még bármit is írnánk, fontos kiemelni, hogy az az „újságíró”, aki a busz történetét megírta az úgytudjuk.hu-ra, már nem dolgozik a lapnál, ugyanis az mszp-s Nemény András hivatalos fotósa lett. Nemény egyébként az MSZP megyei elnöke, és díszvendége volt a csepregi alakuló ülésnek. Felmerül tehát a kérdés, hogy ha valaki pár nappal ezelőtt hogyan adhatott független tájékoztatást a csepregieknek úgy, hogy immáron hivatalosan is egy párt polgármesterének szekerét tolja.

 csepregcim.jpg

Előző bejegyzésünkben foglalkoztunk már a csepregi költségvetés helyzetével, mely itt olvasható. Akkor megígértük, hogy a csepregi busz történetére egy külön cikkben térünk vissza. Nos igyekeztünk a lehető legjobban utánanézni a történteknek. Hosszú írást közlünk, a legapróbb részletekig.  A cikk végén található egy rövid összefoglaló is azok kedvéért, akik csak a leglényegesebb dolgokra kíváncsiak.

 

A csepregi busz ügye egyszerűbb, mint gondolnánk. Mindenekelőtt le kell szögezni, hogy a cikkben szereplő állításokkal szemben ez nem egy szuperszonikus extra busz, hanem egy tehergépkocsi vázra épített buszfelépítmény, melyet rendkívül megrágott az idő vasfoga. Ráadásul nem is az önkormányzat, hanem a Csepregi Területi Gondozási Központ üzemeltette.  A blogunkhoz eljutott számos levél, melyből kiderül, hogy Maximovics Veronika, a helyi óvoda vezetője és Zétényi Irén, a Csepregi Területi Gondozási Központ vezetője is folyamatosan jelezte, hogy igencsak rossz állapotban van a busz. Az első ilyen jelzést az óvoda vezetője adta, méghozzá 2018. áprilisában. Levelében azt írja, több szülő és a gyermekeket kísérő pedagógusok is jelezték, hogy a busz műszaki állapota nem megfelelő, gyermekek szállítására alkalmatlan, balesetveszélyes. Az ajtó nem csukódik, a biztonsági övek nem működnek.  Később a Csepregi Területi Gondozási Központ vezetője is  írt a város döntéshozóinak.  Ebben felsorolta, hogy milyen hibái vannak a járműnek:

  • A hátsó légkondicionáló berendezés nem működik
  • Fékkopás jelző piktogram világít, illetve sárga motor piktogram is
  • Bal első fék néha csikorog
  • Légterelő hibás
  • Bal hátsó helyzetjelző nem ég
  • A kézifék kopott   

 

Az intézményvezető azt írta: „Az Iveco típusú kisbusz műszaki állapotáról és a meghibásodott busz alkatrészeiről több alkalommal adtam jelzést és kértem arra vonatkozólag tájékoztatást és döntést, hogy a buszt módunkban áll-e javíttatni? Időközben a személyszállító kisbuszon olyan műszaki problémák keletkeztek, melyekre a Truck Repair Savaria Kft-től kért árajánlat alapján 482 910 forintba kerülne a jelenlegi meghibásodott alkatrészek beszerzése és javítása. A cég még azt is hozzá tette, hogy a felsorolt hibákról árajánlatot csak megbontás után tudnak adni, mivel a hibák okai másképp nem állapíthatók meg. A Területi Gondozási Központ leveléből az is kiderül, hogy a megbízott autóbuszvezetők azt a nyilatkozatot tették, hogy az ilyen jellegű műszaki állapotú busszal hosszú távon nem vállalják a felelősséget.

 

Fontos kiemelni, hogy a jármű Csepregre szállította a környék óvodásait és iskolásait. Vlasich Krisztián, akkori polgármester éppen ezért már korábban jelezte a Kistérségi Társulás tagjainak (Lócs, Tormásliget, Tömörd), hogy jó lenne közös megoldást találni a kialakult helyzetre. Időközben ugyanis leműszakiztatták a buszt, de a Területi Gondozási Központ vezetője jelezte, a korábban nyugdíj mellett foglalkoztatott sofőr szeptembertől már nem tudja ellátni a buszvezetői feladatokat, ugyanis magatartási okok miatt az intézményvezető megvált tőle. Így tehát kényszerpályára került az akkori döntéshozó testület.

 

2019. augusztus 14-én a rendkívüli testületi ülésen is téma volt a busz ügye, ahol kiderült, hogy egy olyan járműről beszélünk, mely lényegesen elavult volt, több százezer forintot kellett volna a javíttatására költeni, ráadásul pár hét múlva kezdődik a tanév, de nincs sofőr, aki a gyerekeket szállítani tudná.

 

Végül a polgármester egyeztetve az intézményi szereplőkkel úgy ítélte meg, hogy jobban megéri a városnak, ha nem tart fent ilyen gépjárművet, hanem a személyszállítási szolgáltatást vásárolja meg. Bár az úgytudjuk.hu igyekezett azt sugalmazni, hogy egy ilyen kisbuszért akár 6 millió forintot is adhatnak, a valóság az, hogy ez a másfél millió forintos összeg kifejezetten korrekt árnak számít. A vállalkozó ráadásul vállalta, hogy határozott ideig ellátja a személyszállítási feladatokat is. Ezt egyébként közölte Vlasich Krisztián a térségi társulás szereplőivel is, akik egyöntetűen úgy döntöttek, hogy megfelel nekik az a konstrukció, hogy a személyszállítási szolgáltatást vásárolják meg a szolgáltatótól.

Az eladási és a szolgáltatói szerződést Balogh László jegyző készítette elő, és mindent törvényesnek talált.

 

„Kinek éri ez meg? El lehet gondolkozni: a csepregiek a busz üzemeltetésére az elmúlt öt évben 21 millió forintot fizettek, míg a járművel kapcsolatos bevételek 25 millió forintra rúgtak. Innentől már csak kiadások lesznek.” -írja a korábban újságíróskodó, jelenleg az mszp-s polgármesternek dolgozó fotós. Nos mint kiderült, ez az ügy sem fekete fehér. A bevételek ugyanis továbbra is fognak érkezni a a kistérségi társuláshoz. A normatív támogatás ugyanis azon gyerekek után jár, akiket a busz szállít a településre és a tankerület szintén fizet támogatást.  Ezen bevételek döntő részét ugyanis azon normatív támogatások teszik ki. Ráadásul sikerült kiharcolni, hogy ezen illetékesek magasabb összeget fizessenek mostantól a gyermekek után. Kiderült az is, hogy a busz bérbeadásából származó bevételeket nem lehet minden évben evidensnek venni, a jármű rossz állapota ráadásul tovább rontott ezen lehetőségeken is.

 

A kistérségi társulás (és nem Csepreg önkormányzata) végül úgy kötötte meg az új szerződést, hogy a városnak tulajdonképpen egy fillért nem kell hozzátenni a személyszállítási költségekhez, azt teljes egészében fedezi a normatív támogatás. Ráadásul az akkori önkormányzat pályázatot nyújtott be óvodafejlesztésre, melynek tételsorai között szerepel egy új busz vásárlása is. Arra az esetre is fel voltak készülve, ha a pályázat nem nyer, ebben az esetben a kistérségi társulás tagjaival közösen vásároltak volna buszt, hiszen a környékbeli gyerekek szállítása végső soron nem is a csepregi önkormányzat dolga lenne.

 

Azt azonban az ügy korábbi szereplői hangsúlyozták, hogy mindez átmeneti megoldás volt addig, amíg nem vásárolnak új buszt. Vagy pályázati forrásból, vagy saját erőből.

 

A busz ügye egyébként számos testületi és bizottsági ülésen téma volt. A város jelenlegi polgármestere, Horváth Zoltán ez időtájt Csepreg képviselője volt. Ám úgy tűnik, vagy nem vett részt ezeken az üléseken, vagy nem figyelt oda. Mindenesetre úgy tesz, mint aki csak a megválasztását követően értesül először a busz problémájáról.

ÖSSZEFOGLALÓ

Mi történt tehát? Volt egy IVECO alvázra épített közel tíz éves elavult gépjármű rengeteg hibával. Szeptember 1-től nem lett volna sofőr. Az önkormányzat előtt két út állt. Vagy vállalják az igencsak magasnak tűnő javítási költségeket, és tovább folytatódik a toldozgatjuk-foltozgatjuk történet, vagy az eladás mellett döntenek és inkább most adnak túl a buszon, amíg lehet úgy, hogy a járművet megvásárló vállalkozó határozott ideig vállalta, hogy elvégzi a személyszállítási feladatokat is. A szerződést ráadásul nem is a csepregi önkormányzat, hanem a kistérségi társulás kötötte. Vlasich Krisztiánék ez utóbbi utat választották, ám ezen esetben is látható Horváth Zoltánék azon terve, miszerint kriminalizálják a leköszönő polgármester tevékenységét. Pedig a busz ügy korábban is tudott volt, csak félő, hogy Horváth Zoltán távolmaradása miatt nem értesült erről a megoldandó problémáról.

Az viszont biztos, hogy a mostani személyszállítói szerződés 2020. júniusában lejár. A kistérségi társulás elnöke a mindenkori csepregi polgármester, így jelen esetben Horváth Zoltán. Jövő nyártól tehát az ő felelőssége lesz, hogy megoldja a gyermekek biztonságos szállítását, ahogy azt korábban az intézményvezetők és a szülők is kérték. Addig mind az új sofőr, mind az új jármű tekintetében lépniük kell.  

 

Szólj hozzá